Usul Fiqh
KOLEJ UNIVERSITI
ISLAM MELAKA
AKADEMI PENGAJIAN
ISLAM
DIPLOMA SYARIAH
ISLAMIAH SEM 2 2017
NAMA PENSYARAH: USTAZ
SUHAIMI ABU HASAN
SUBJEK: USUL FIQH
(SYR 3033)
TAJUK:FATWA MENGENAI
KONTRAK JUALBELI KOMERSIAL DALAM SYARIAH
BLOG: ariezscot.blogspot.my/p/blog-page.html
NAMA: MUHAMMAD IRFAN
ARIFFUDDIN BIN RASHID
NO MATRIK: D1610695
ISI KANDUNGAN
BIL
|
TAJUK
|
NO. MUKA SURAT
|
1.
|
TEORI KONTRAK
|
1
|
2.
|
DEFINISI AKAD
|
1
|
3.
|
RUKUN-RUKUN AKAD
|
3
3
4
5
5
9
|
4.
|
AUTORITI DALAM
SYARAT
|
9
9
10
|
5.
|
BARANG YANG
DIAKADKAN
|
10
|
6.
|
KONTRAK FUDHULI
|
14
|
7.
|
FAKTOR-FAKTOR YANG
BOLEH MENJEJASKAN KONTRAK
|
16
|
8.
|
KONTRAK BERSYARAT
|
16
|
9.
|
JENIS-JEINS KONTRAK
KOMERSIAL DALAM SYARIAH
|
17-27
|
10
|
LAMPIRAN & RUJUKAN
|
28
|
A. TEORI KONTRAK
1. Definisi Akad
(‘AQD)
Perkataan ‘Akad (Kontrak) mengikut penggunaan umum bahasa Arab beerti ikatan[1].
Ia juga diertikan sebagai menggabungkan antara dua hujung sesuatu dan
mengikatnya[2].
Perkataan ini digunakan oleh Qur’an dengan perkataan jama ‘uqud’, firman Allah
s.w.t, “Aufu bi al-’uqud,”.[3]
Fuqaha mengambil perkataan ini dan
menggunakannya dengan makna yang khusus, tetapi tidak lari daripada pengertian
asal bahasa Arab. Fuqaha menggunakannya dalam dua erti iaitu erti umum da erti
khusus. Erti umum akad iailah sebarang kontrak yang dilakukan oleh seseorang
untuk melaksanakannya secara wajib perkara itu. Berdasarkan pengertian ini maka
akad jual beli, akad nikah dan akad-akad pertukaran termasuk dalam pengertian
ini kerana setiap pihak yang terlibat dalam akad ini mewajibkan dirinya
menunaikan apa yang diakadkan. Demikian juga sumpah untuk melaksanakan sesuatu
di masa depan dikira akad, kerana orang yang bersumpah itu mewajibkan ke atas
dirinya untuk menunaikan apa yang disumpahnya, sama juga denga ikatan janji
untuk melakukan sesuatu dan mensyaratkanuntuk melaksanakannya, maka ini semua
dikira sebagai akad[4].
Maka berdasarkan pengertian umum inilah
al-Alusi mentafsirkan firman Allah s.w.t maksudnya, “Sempurnakanlah akad-akad
kamu”, membawa kepada maksud meliputi semua jenis akad yang melibatkan
ketentuan-ketentuan hukum Allah yang wajib keatas hambaNya dan juga hukum-hukum
agama dan akad-akad muamalah dan seumpamanya yang mesti ditunaikan[5].
Manakala pengertian khusus yang digunakan oleh Fuqaha ialah kontrak yang
dipersetujui oleh dua pihak yang menimbulkan kesan hukum syara’ terhadap pihak
yang terlibat[6].
Dan mengikut pengertian yang diberikan oleh al-Zarkashi ia adalah ikatan
penawaran dan penerimaan yang mengikat pihak-pihak yang terlibat seperti kontak
jual beli dan kontrak perkahwinan[7].
Contohnya A berkata kepada B, “Saya menjual kereta saya kepada anda dengan
harga 30,000/=tunai,” B menjawab, “Saya terima,”. Maka berlakunya ikatan antara
jual dan penerimaan beli itu membentuk kontrak jual beli yang menimbulkan kesan
hukum iaitu pemilikan barang berpindah kepada pembeli dengan pertukaran harga
yang dipersetujui di mana penjual berhak memiliki harga yang diserahkan
kepadanya oleh pembeli sebagai balasan kepada kereta yang diserahkan kepadanya.
2. RUKUN-RUKUN AKAD
Sesuatu kontrak tidak dikira sah melainkan
ia memenuhi rukun-rukunnya. Rukun akad mengikut pendapt jumhur fuqaha ada tiga;
pertama (sighah) ungkapan tawaran dan penerimaan, kedua-dua (al-’Aqidani) pihak
yang berakad dan pihak ketiga (ma’qud alaih) sesuatu yang diakadkan. Ulama
Hanafi berpendapat bahawa rukun akad itu hanya satu sahaja iaitu ungkapan
tawaran dan penerimaan kerana dengan adanya tawaran dan penerimaan ini dengan
sendirinya akan ada bersamanya dua pihak yang berakad dan barang yang
diakadkan, justeru itu ia tidak dianggap sesuatu yang berupa rukun walaupun ia
diperlukan dalam menentukan sesuatu akad[8].
2.1 UNGKAPAN KONTRAK
Apa yang dimaksudkan dengan ungkapan akad di sini ialah ucapan atau
tindakan yang dilakukan oleh pihak yang berakad yang menunjukkan kerelaannya
untuk berkontrak. Ia disebut oleh fuqaha sebagai tawaran dan penerimaan
(al-Ijab wa al-Qabul).
Ungkapan akad yang digunakan adalah
berdasarkan kepada jenis kontrak yang diadakan. Ia berbeza diantara satu
kontrak dengan kontrak yang lain. Contohnya kontrak jualbeli boleh menggunakan
apa sahaja ungkapan atau tindakan yang menujukkan pihak yang berakad rela
berakad dan memindahkan milik sesuatu dengan bayaran samada menggunakan
perkataan jualbeli atau pindah milik sesuatu; contohnya pemilik barang berkata
kepada penerima gadaian “Saya gadai rumah ini kepada anda,” atau “Saya berikan
rumah ini kepada anda secara gadaian,” dan penerima gadaian menjawab “Saya
terima, atau saya setuju,”. Maka dengan ungkapan demikian kontrak ini menjadi
sah.
2.2 DUA PIHAK YANG BERAKAD
(‘AKIDANI)
Antara Rukun akad mengikut pendapat jumhur fuqaha ialah dua pihak yang
berakad. Sesuatu akad tidak akan berlaku melainkan adanya tawaran dan
penerimaan daripada dua pihak yang berakad. Ini bermakna dua pihak yang berakad
ialah dua pihak yang melaksanakan akad yang dipersetujui samada ia sebagai
pengakad wakil. Pengakad asal ialah pengakad yang melaksanakan akad untuk
dirinya dan pengakad wakil untuk pewakilnya; samada untuk pewakilnya yang masih
hidup yang dilaksanakan melalui kuasa wakalah atau wakilnya telah meninggal
melalui kuasa wilayah[9].
Maka untuk menentukan sesuatu akad itu sah dan menimbulkan kesan undang-undang
kepada dua pihak yang berakad yang memerlukan kelayakan undang-undang
(Ahliyyah) dari sudut umur dan keupayaan akal. Untuk menentukan kelayakan
seseorang yang berakad maka dua perkara ini akan dibincangkan iaitu kelayakan (Ahliyyah) dan autoriti (wilayah).
2.2.1 Kelayakan
(Ahliyyah)
Kelayakan (Ahliyyah) mengikut takrif yang diberikan oleh fuqaha ialah
kelayakan seseorang untuk dipertanggungjawabkan hak-hak orang lain ke atasnya,
dan mensabitkan hak-hak kepadanya. Kelayakan ini ada dua; pertama Ahliyyat
al-Wujub iaitu kelayakan untuk mensabitkan hak dan tanggungjawab kepadanya
manakala yang kedua ialah Ahliyyat al-Ada’ iaitu kelayakan untuk
mensabitkan hak dan tanggungjawab ke atasnya serta kelayakan untuk menguruskan
hak dan tanggungjawabnya. Kelayakan yang kedua ini memerlukan adanya kelayakan
yang pertamanya[10].
2.2.1.1Kelayakan Menerima
Hak dan Tanggungjawab
Kelayakan menerima hak dan tanggungan (Ahliyyat al-Wujub) ini terdapat
pada setiap insan yang hidup sama ada ia kecil atau besar, berakal atau gila,
orang merdeka atau hamba. Kelayakan ini
sentiasa ada pada manusia selama dia masih hidup dan ia akan hilang dengan
sebab kematian seseorang; Cuma kelayakan ini dikira masih ada selepas
kematiannya kerana keperluan dan ia akan hilang dengan hilangnya keperluan itu;
contohnya seorang yang meninggal masih menanggung hutang dan ia mempunyai harta
maka kelayakannya dikira masih kekal dan akan berakhir dengan pembayaran hutang
tersebut. Kelayakan tidak akan wujud selepas kematian melainkan dengan sebab
adanya tanggungan (dhimmah); dengan ada dan sabitnya kelayakan ini menunjukkan
tanggungannya masih ada. Tanggungan ini suatu sifat ma’nawi (wasf itibari) yang
diiktiraf oleh syara’ yang dengannya menjadikan manusia mempunyai kelayakan
untuk menerima hak dan menanggung hak orang lain. Justeru itu kelayakan ini
mempunyai kesan undang-undang terhadap tanggungnnya[11].
2.2.1.2 Kelayakan Mengurus (Ahliyyat al-Ada’)
Maksud kelayakan mengurus (Ahliyyat al-Ada’) di sini ialah seseorang
yang mempunyai kelayakan untuk membuat urusan dan ia berkelayakan untuk
mendapatkan haknya dan menanggung tanggungjawab terhadap urusan yang
dijalankannya sendiri secara lisan (Qawliyyah). Ia boleh dipertanggungjawabkan
terhadap urusannya dan urusan yang dilakukan itu mengikat dirinya untuk
mendapatkan haknya atau menanggung hak orang lain. Kesan awal dengan
mensabitkan kelayakan ini ialah untuk mengesahkan urusannya secara lisan yang
dapat membentuk hak kepada seseorang dan menanggung hak orang lain. Sesiapa
yang mempunyai kelayakan ini ungkapan akadnya sah. Ia dianggap mempunyai
kelayakan mengurus (Wujud Ahliyyat al-Ada’) dan sesiapa yang tida mempunyai
kelayakan ini ungkapan akadnya tidak sah dan ia dianggap tidak mempunyai
kelayakan mengurus (Faqid Ahliyyat al-Ada’). Kanak-kanak belum mumayyiz, orang
gila dan orang terencat akal (ma’tuh) yang belum mumayyiz adalah orang yang
tidak mempunyai kelayakan menerima hak dan tanggungan. Ini disebabkan ungkapan
akadnya tidak sah dan tidak melahirkan apa-apa kesan undang-undang[12]
Bagi menjelaskan kedudukan seseorang dari
segi kelayakan mengurus ini perlu dilihat kepada perkembangan hidup seseorang
dari segi fizikal dan umurnya. Untuk itu manusia boleh dibahagikan kepada empat
peringkat dalam perkembangan hidupnya:
Pertama : Peringkat janin
Manusia pada peringkat awal kehidupannya
sebagai janin iaitu ketika ia masih dalam kandungan ibunya. Hidupnya ketika ini
bergantung sepenuhnya kepada kekuatan ibunya. Kedudukan di peringkat ini
mempunyai kelayakan menerima hak yang terbatas di mana beberapa hak yang
diiktiraf oleh syari’ah untuknya. Haknyandiakui melalui warisan, wasiat atau
wakaf. Hak-hak ini boleh disabitkan kepadanya dengan syarat ia dilahirkan hidup
dan jika ia mati selepad dilahirkan maka haknya tidak terjejas. Tetapi kalau ia
dilahirkan dalam keadaan telah mati maka haknya tidak sabit lagi[13].
Kedua : Peringkat kanak belum mumayyiz
Janin yang dilahirkan
hidup menjadi bayi dan seterusnya membesar menjadi kanak-kanak sehingga umurnya
tujuh tahun. Ia disebut sebagai kanak-kanak belum mumayyiz. Kanak-kanak di
peringakat ini mempunyai kelayakan menerima hak dan tanggungan yang sempurna.
Ia berhak mendapat haknya daripada orang lain dan dia juga berhak menanggung
hak orang lain. Dalam urusan diri dan hartanya dikendalikan oleh wali atau
warisnya mengikut garis panduan syara’. Kanak-kanak di peringkat ini ungkapan
akad dan tindakannya tidak mengikatnya dan ia tidak sah, justeru itu segala
urusan akad hendaklah dilakukan oleh syara’ kerana kebudakannya[14].
Ini bermakna dia belum mempunyai kelayakan mengurus yang diiktiraf oleh syara’.
Ketiga : Peringkat kanak-kanak mumayyiz
Kanak-kanak yang genap
umurnya tujuh tahun dan berupaya memahami ungkapan akad dan kesannya maka ia
disebut sebagai kanak-kanak mumayyiz dan peringkat mumayyiz akan berakhir bagi
kanak-kanak ini apabila dia meningkat baligh.
Tanda baligh bagi
seseorang itu dapat dikesan daripada berlakunya haidh untuk perempuan dan mimpi
persetubuhan (ihtilam) bagi lelaki atau dengan meningkat umur lima belas tahun
mengikut setengah pendapat da nada pendapat lain mengatakan genap umur 18 tahun
untuk lelaki dan 17 tahun untuk perempuan. Selain daripada baligh bagi
menentukan keupayaan mengurus bagi seseorang perlukan kewarasan akal (Rushd).
Kanak-kanak mumayyiz
ini mempunyai kelayakan menerima hak dan tanggungan yang sempurna dan dia juga
mempunyai kelayakan mengurus yang terhad. Ini bererti ungkaan akadnya pada
setengah-setengah perkara diambil kira oleh syara’ dan urusannya itu dikira
sah.
Keempat : Peringkat dewasa
Kanak-kanak mumayyiz akan menjadi
matang apabila meningkat umur baligh. Petanda untuk menentukan baligh ada dua
cara; pertama melalui pengalaman mimpi perhubungan jenis (al-hulm) bagi lelaki
dan keluar darah haidh bagi perempuan dan kedua melalui penetapan kadar umur.
Mengikut pendapat jumhur fuqaha umur baligh ialah 15 tahun bagi lelaki dan
perempuan, manakala Abu Hanifah pula berpendapat umur baligh ialah 18 tahun
bagi lelaki dan 17 tahun bagi perempuan[15].
Peringkat umur baligh ini yang menentukan kelayakan sepenuhnya bagi seseorang
itu untuk mengurus dan menjalankan akad. Umur baligh ini disertakan dengan
kewarasan akal (al-Rushd). Kalau kewarasan akalnya kurang sempurna sekalipun
umur balighnya cukup, maka kelayakannya terjejas samada sebahagiannya atau
keseluruhannya. Kelayakan mengurus adalah berkait rapat dengan kesempurnaan
pertumbuhan fizikal dan akal seseorang, jika ini berlaku maka tidak timbul lagi
halangan untuk seseorang menjalankan urusan kerana ia telah mempunyai kelayakan
sepenuhnya dalam dalam pengurusan (Ahliyyat al-Ada’). Asas kepada keperluan
cukup umur baligh dan kewarasan akal ini ialah firman Allah s.w.t maksudnya, “Ujilah
anak-anak yatim itu apabila sampai umurnya untuk berkahwin (baligh) jika kamu
dapati mereka waras hendaklah serahkanlah harta mereka[16],”.
2.2.2 Halangan-halangan
terhadap kelayakan mengurus
Seseorang yang telah mempunyai kelayakan untuk mengurus tidak
semestinya ia dapat menikmati kelayakan ini sepanjang hidupnya. Kadang-kadang
berlaku ke atas diri seseorang itu perkara-perkara yang boleh menjejaskan
kelayakannya yang penuh itu disebabkan penyakit, kematian dan sebagainya.
Perkara-perkara yang boleh menjejaskan kelayakan ialah gila, terencat akal
(ath), bros (safih), mabuk, lalai (ghaflah), tidur, hutang dan sakit membawa
maut.
3. AUTORITI DALAM SYARAT
3.1 Autoriti Wilayah (Al-Wilayah)
Autoriti wilyah ialah kuasa yang diiktiraf oleh undang-undang syari’ah
untuk melayakkan seseorang mengadakan akad dan urusan samada untuk dirinya atau
untuk orang lain[17].
Dalam akad untuk menentukan kesahihannya perlu ada dua perkara pada pihak yang
berakad iaitu kelayakan undang-undang (Al-Ahliyyah) dan autoriti (Wilayah).
Autoriti yang
melayakkan seseorang untuk berakad itu ialah pertama autoriti yang ditetapkan
oleh syari’at seperti autoriti wilayah ayah ke atas anak dan datuk ke atas
cucu, atau autoriti wilayah yang diberikan oleh bapa atau datuk kepada seorang
sebagai wasiat untuk urusan anak dan cucu mereka, atau diberikan oleh Qadi. Ia
disebut sebagai autoriti asal[18].
3.2 Autoriti Wakalah
Wakalah adalah satu daripada autoriti yang membolehkan seseorang itu
mengurus dan mengakadkan akad bagi pihak orang lain yang diwakilinya da
diiktiraf oleh syara’. Wakalah mengikut definisi yang diberikan oleh fuqaha
ialah akad yang dilakukan oleh dua orang atau dua pihak yang salah seorang
daripadanya memberi kuasa kepada seseorang untuk menjalankan urusannya sebagai
gantinya dalam perkara dan urusan tertentu[19].
Atau dengan ungkapan lain penyerahan kuasa seseorang kepada wakilnya untuk
mengurus dan menjaga urusannya yang boleh diwakilkan semasa hidupnya[20].
Harusnya akad wakalah berdasarkan Qur’an, Sunnah dan ijma.
Antara nas yang berkaitan
ialah firman Allah s.w.t, maksudnya “Maka hendaklah kamu hantarkan seorang
penimbangtara dari pihak suami dan seorang penimbangtara dari pihak isteri[21],”.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya Rasullah s.a.w mewakilkan Umar bin Umaiyah
al-Dhamri untuk mengahwinkan Ummu Habibah[22].
Dan ijma fuqaha tentang keharusannya kerana keperluan[23].
4. BARANG YANG DIAKADKAN
Sebelum ini telah dibincangkan dua elemen penting dalam akad iaitu
tawaran dan penerimaan (Sighat al-‘Aqd) dan dua pihak yang mengakadkan akad
(al-‘Aqdani), dan di sini akan dibincangkan elemen yang ketiga iaitu barang
yang diakadkan (al-Ma’qud Alaih).
Barang yang diakadkan
adalah menjadi sasaran utama kepada sesuatu akad. Ia merupakan matlamat
daripada sesuatu akad dan menjadi perkara utama kepada dua pihak yang berakad.
Barang yang diakad menerima hokum dan kesan undang-undang daripada pembentukan
sesuatu akad. Ia merupakan barang yang dijual dalam akad jualibeli, penggunaan
manfaat dalam akad sewaan, usaha menanam dan menyiram dalam akad muzara’ah dan
harta gadaian dalam akad gadaian dan hutang dalama akad kafalah dan sebagainya.
Perkara yang diakadkan
untuk menjadikannya akad itu sah emerlukan beberapa syarat. Antara
syarat-syaratnya seperti berikut:
4.1 Perkara yang Diakad Itu Mestilah Ada
Kebanyakan fuqaha mensyaratkan barang yang diakadkan itu mestilah ada
ketika akad diadakan kerana tidak mungkin berlaku kesan undang-undang terhadap
akad yang barangnya tidak ada. Jika berlaku aad terhadap sesuatu yang belum ada
seperti akad salam, ijarah dan sebagainya yang diakui sah adalah ia dikira akad
yang terkecuali daripada syarat ini dan ia berdasarkan istihsan[24].
Syarat menetukan adanya
barang ketika akad diadakan berdasarkan Hadith Rasulullah s.a.w, yang melarang
menjual sesuatu yang tidak ada, sabdanya yang bermaksud “Jangan engkau
menjual sesuatu yang tidak ada pada engkau[25].
Jadi sesuatu akad yang pada adatnya memerlukan barang itu ada dalam majlis akad
maka ia mestilah ada ketika akad diadakan dan ia dimiliki oleh pembuat tawaran
kerana jika ia tidak ada ketika akad diadakanakan menyalahi tuntutan akad dan
syara’. Justeru itu tidak sah menjual anak binatang yang masih berada di dalam
kandungan ibu (haiwan betina), atau menjual susu yang belum diperah daripada
uncang susu binatang[26].
Keperluan kepada syarat adanya barang ketika akad diadakan tidak begitu ditekan
oleh setengah fuqaha. Mazhab Maliki mengharuskan akad terhadap barang yang
tidak ada ketika akad tetapi ia akan melibatkan jenis akad kebajikan seperti
akad wakaf dan Hibah tetapi dalam akad mu’awadhat ada barang merupakan
syarat, kerana dibimbangi adanya unsur penipuan berlaku dengan ketiadaan barang
ketika akad diadakan.
4.2 Barang itu Mestilah Ditentukan
Sepakat pandangan di kalangan fuqaha
menyatakan bahawa barang yang diakadkan itu mestilah ditentukan secara khusus
supaya diketahui dengan jelas oleh dua pihak yang berakad dan dengan itu tidak
berlaku dalam urusan akad itu unsur gharar dan ketidak tentuan barang
yang diakad. Justeru itu tidak sah jualan mislanya penjual menawarkan kepada
pembeli dengan katanya, “Saya menjual seekor kambing daripada sekumpulan
kambing ini,” atau menyewa rumah atau kenderaan dengan tidak menetapkan kadar
masa. Akad seperti ini boleh menimbulkan pertikaian di masa akan dating dan
membawa kepada adanya unsur gharar[27].
4.3 Barang yang Diakad Itu Mestilah Harus Pada Syara’
Fuqaha sepakat pendapat mensyaratkan barang
yang dikontrakkan itu mestilah barang yang diharuskan oelh syara’. Maksudnya
barang itu merupakan sesuatu yang bernialai pada syara’ dan pada tanggapan dua
pihak yang berakad. Maka tidak di harus berakad hualbei ke atas bangkai, darah,
daging babi, arak dan sebagainya, sekalipun ia diiktiraf syara’ harus berakad
di kalangan orang bukan Islam[28].
Adapun sebahagian
fuqaha mensyaratkan barang yang diakadkan itu adalah suci. Pendapat fuqaha
Shafi’I bahawa barang yang tidak suci seperti baja daripada tahi bintang tidak
harus dijualkan kerana ia adalah najis pada asalnya sekalipun diubah menjadi
baja[29],
tetapi fuqaha Hanafi mengharuskan jualbeli baja daripada tahi binatang kerana
pada pendapat mereka baja adalah suatu entity baru yang telah berubah daripada
entity asalnya dan ia telah melalui proses-proses tertentu untuk menjadikan
baja maka ia diharuskan sebagaimana harusnya jualbeli kulit, bangkai binatang
yang telah disamak[30].
Selain daripada itu barang itu adalah sesuatu yang diperlukan oleh manusia dan
boleh dimanfaatkan[31].
4.4 Barang yang Diakadkan Mesti Mampu Diserahkan
Syarat barang yang diakad itu mestilah
mampu diserahkan ketika akad diadakan. Syarat ini diterima oleh semua fuqaha.
Ini beerti pihak yang membuat tawaran akad mestilah menguasai ke atas barang
yang dikontrakkan, samada ia sebagai pemilik atau wakil. Kalau ia tidak mampu
menyerahkannya seperti menjual lembunya yang telah lari, maka akad jualbelinya
tidak sah. Oleh itu tidak harus diakad terhadap sesuatu yang tidak ada dalam
penguasaannya seperti menjual burung di udara, menjual ikan yang masih berada
dalam air yang belum ditangkap[32]
5. KONTRAK FUDHULI
Kontrak fudhuli yang dimaksudkan di sini ialah sesuatu akad yang
dilakukan oleh seseorang terhadap suatu harta yang ia tidak mempunyai sebarang
autoriti terhadap harta itu. Ia bukan wali, bukan wasi, dan bukan juga wakil
kepada pemilik, tetapi ia menguruskan harta itu berdasarkan kemahuannya sendiri
dengan mengadakan sesuatu akad dengan harapan mendapat keizinan daripada pihak
yang mempunyai autoriti terhadap harta atau barang yang diakadkan itu[33].
5.1 Kedudukan Hukum Kontrak Fudhuli
Sebarang akad dan pengurusan yang dijalankan oleh orang fudhuli
adalah terhenti (mauquf), bergantung kepada pihak yang mempunyai autoriti
terhadap barang dan pengurusan terhadapnya. Jika pihak pemilik bersetuju maka
akad itu sah dan jika iatidak bersetuju maka akad fudhuli itu tidak sah,
kerana persetujuan yang diberikan itu sama seperti persetujuan yang didapati
kemudian dalam akad wakalah dan wilayah[34].
Alasan bagi ulama
Hanafi bahawaakad ini diharuskan kerana pada mereka syarat milik terhadap
barang yang diakadkan tidak menjadi syarat utama untuk sahnya sesuatu akad dan
terlaksananya. Justeru itu asal akad ini sah dan ia terhenti kepada persetujuan
pemiliknya untuk pelaksanaannya, jika ia bersetujumaka akad itu sah dan jika ia
tidak setuju akad itu terbatal. Pandangan ini mereka asaskan kepada nas-nas
umum tentang sahnya akad jualbeli[35].
Adapun pandangan Mazhab
Shafi’I dan Hambali mereka tidak mengiktirafkan akad orang fudhuli
sebagai sah, dan akad ini terbatal dan kebenaran pemilik kemudiannya tidak
membawa kepada akad itu menjadi sah kerana bagi mereka satu daripada syarat
utama sahnya akad itu ialah barang yang diakad mestilah menjadi milik pengakad
ketika akad dibuat. Jika akad itu dibuat ke atas harta bukan pemiliknya maka
akad itu terbatal sekalipun diberi izin oleh pemiliknya kemudian kerana ia
tidak memenuhi syarat yang diperlukan. Fuqaha Syafi’I menolak akad fudhuli
ini dengan dua alasan iaitu pengakad itu mestilah orang yang mempunyai autoriti
terhadap barang yang diakadkan samada ia sebagai wali, wasi atau wakil dan ia
mestilah mempunyai kelayakan mengurus. Kalau salah satu daripada dua syarat ini
tidak dipenuhi maka akad itu terbatal dan keizinannya itu tidak memberi apa-apa
kesan, kerana akad itu terbatal dan keizinannya itu tidak memberi apa-apa
kesan, kerana akad itu dari asalnya tidak sah disebabkan tidak memenuhi
syaratnya ia samalah seperti akad yang dijalankan oleh kanak-kanak mumayyiz
atau orang safih kerana tidak berkelayakan.
Berhubung dengan ini
undang-undang sivil Mesir artikel 190 mengiktiraf pengurusan orang fudhulii.
Kaedah-kaedah wakalah dipakai ke atas urusan orang fudhuli jika ia
diakui oleh pemilik.
FAKTOR-FAKTOR YANG BOLEH MENJEJASKAN KONTRAK
Sesuatu akad akan terbentuk dengan adanya persetujuan dua pihak yang
berakad. Persetujuan itu timbul daripada kehendak dan niat yang bebas daripada
sebarang gangguan dan tekanan untuk membentuk akad tersebut. Jika sesuatu akad
itu terbentuk disebabkan oleh faktor tekanan atau paksaan atau faktor-faktor
lain yang boleh menjejaskan kebebasannya, maka ia memberi kesan kepada akad
tersebut. Factor-faktor yang boleh menjejaskan akad ialah paksaan (ikrah) salah
tanggapan (ghalat) salah nyata (tadlis), penipuan dan perdayaan (ghabnu,
gharar).
6. KONTRAK BERSYARAT
Akad yang bersyarat ada kaitannya dengan hak kebebasan pengakad dan
kepentingan pihak yang berakad. Sungguhpun syarat kebebasan berakad diberikan,
ini tidak bermakna pihak berakad dapat menentukan apa sahaja syarat dalam
akadnya. Syara’ ada menentukan syarat yang dapat diterima da nada syarat yang
ditolak. Maka untuk menentukan samada syarat itu dapat diterima atau tidak fuqaha
cuba menentukan ciri-cirinya.
Berhubung dengan
memasukkan syarat dalam sesuatu kontrak kita dapati pendapat fuqaha ada tiga;
Pertama pendapat jumhur fuqaha daripada fuqaha Hanafi, Shafi’I dan Maliki
menyatakan bahawa sebarang syarat yang bercanggah dengan prinsip syari’at, atau
syarat tambahan yang tidak diperlukan oleh sesuatu akad dan tidak ada nas
terhadapnya ia adalah syarat yang tidak dapat diterima oleh syara’ seperti
penjual mensyaratkan kepada pembeli bahawa barang yang dijual kepadanya tidak
boleh dijual kepada orang lain atau seorang perempuan mensyaratkan kepada
suaminya bahawa dia tidak boleh berkahwin lagi dengan perempuan lain, atau dia
tidak boleh dipindahkan daripada tempat tinggalnya yang sedia ada. Manakala
pendapat yang kedua ialah pendapat fuqaha Hambali yang berpandangan bahawa
sebarang syarat yang tidak ada nas syara’ yang menghalangnya, maka syarat itu
mesti dipatuhi tanpa mengambil kira samada ia ada kaitan dengan keperluan akad
atau pun tidak kerana mengikut mereka manusia adalah terikat dengan syarat yang
dipersetujuinya. Justeru itu mereka mengharuskan penjual mensyaratkan kepada
pembeli rumahnya supaya dia dapat tinggal di rumahnya yang dijual selama
setahun lagi dan sebagainya. Dalam hal ini kita dapati ramai di kalangan fuqaha
Hambali membuka ruang untuk bersyarat dalam akad tanpa ada sebarang batasan
kecuali hanya satu, iaitu janganlah syarat yang disertakan dalam akad itu yang
berlawanan dengan nas Quran dan Sunnah serta kaedah-kaedah syariah yang umum[36].
A. JENIS-JENIS KONTRAK KOMERSIL DALAM SYARIAH
1. Kontrak Jualbeli (Bai’)
·
DEFINISI
Berniaga merupakan satu aktiviti yang
sangat digalakkan dalam ajaran islam. Bahkan, Rasulullah SAW sendiri pun telah
menyatakan bahawa 9 daripada 10 pintu rezeki adalah melalui pintu berdagang. Maknanya,
melalui jalan berniaga inilah, pintu-pintu rezeki akan dapat dibua sehingga
kurniaan Allah terpancar daripadanya. Jual beli merupakan sesuatu yang di
perbolehkan.
Maksudnya: “Dan Allah menghalalkan jual
beli dan mengharamkan riba.” (QS 2: 275)
Ø Jual beli (bai’)
mengikut pengertian umum bahasa memberi erti pertukaran harta dengan harta,
atau pertukaran sesuatu dengan sesuatu, atau pertukaran barang dengan harga.
Fuqaha menggunakan perkataan jualbeli (bai’) ini dalam perundangan dengan
memberikan pengertian yang khusus. Fuqaha Hanafi mentakrifkan,”Jualbeli sebagai
pertukaran harta dengan harta,” fuqaha Maliki pula mentakrifkannya
sebagai,”Akad pertukaran terhadap sesuatu yang bukan manfaat dan bukan juga
untukkepuasan,”. Manakala fuqaha Shafi’I pula mendifinasikan jualbeli sebagai
“Pertukaran harta dengan mengikut cara yang khusus,” dan fuqaha Hambali
mentakrifkannya sebagai, “Pertukaran harta dengan harta yang membawa penyerahan
dan penerimaan hak milik,”.[37]
Ø Selain itu,
terdapat beberapa pengertian yang mempunyai kesamaan dan mengandungi hal-hal
lain:
1. Jual beli
dilakukan oleh dua orang (2 sisi) yang saling melakukan tukar menukar.
2. Tukar menukar
tersebut atas sesuatu barang atau sesuatu yang dihukumi seperti barang, yang
memberi manfaat kepada kdua-dua belah pihak.
3. Sesuatu yang
tidak berupa barang atau harta yang bersifat sepertinya tidak sah untuk
diperjualbelikan.
4. Tukar menukar
tersebut hukumnya tetap berlaku, di mana kedua-dua belah pihak memiliki sesuatu
yang diserahkan kepadanya dengan adanya ketetapan jua beli dengan kepermilikan
abadi.
v Rukun jual beli
dalam islam:[38]
i.
Adanya penjual
ii.
Adanya pembeli
iii. Ijab qobul
iv. Barang yang
diakadkan
v.
Adanya kerelaan
v Adapun rukun jual
beli menurut jumhur ulama’ dan imam Hanafi, iaitu:
a) Menurut madzhab
Imam Hanafi, rukun jual beli itu hanya satu, iaitu akad saling rela merelakan
antara mereka (‘an taraadin) yang terwujud dalm ijab (ungkapan membeli dari
pembeli) dan qabul (ungkapan menjual dari penjual), selain akad, madzhab Hanafi
menyebutnya sebagai syarat.
b) Sedangkan menurut
jumhur fuqaha’ rukun jual beli itu adalah: penjual dan pembeli, ijab dan qabul,
ada barang yang dibeli, ada nilai tukar (harga).
v Syarat jual beli
dalam islam:
i.
Pelaku akad disyaratkan
berakal, memiliki kemampuan memilih (orang gila, orang mabuk tidak dinyatakan
sah).
ii.
Syarat barang yang di
akadkan:
l Suci (halal dan
baik)
l Bermanfaat
l Milik sendiri
l Mampu diserahkan
oleh pelaku akad
l Mengetahui status
barang (kualiti, kuantiti,jenis dan lain-lain lagi)
·
Perbahasan Ulama’
a. Menurut ulama Hanafiyah : “Pertukaran harta
(benda) dengan harta berdasarkan cara khusus (yang dibolehkan)”. (Alauddin
al-Kasani, Bada’i ash-Shana’I fi Tartib asy-Syara’i, juz 5, hal. 133)
b. Menurut Imam Nawawi dalam Al-Majmu’ : “Pertukaran
harta dengan harta untuk kepemilikan”. (Muhammad asy-Syarbini, Mugni
al-Muhtaj, juz 2, hal. 2)
c. Menurut Ibnu Qudamah dalam kitab al-Mughni : “
Pertukaran harta dengan harta untuk saling menjadikan milik”. (Ibnu
Qudamah, al-Mughni, juz 3, hal. 559)
d. Tukar menukar harta meskipun ada dalam tanggungan
atau kemanfaatan yang mubah dengan sesuatu yang semisal dengan keduanya, untuk
memberikan secara tetap (Raudh al-Nadii Syarah Kafi al-Muhtadi, 203).
e. Menukar barang dengan barang atau barang dengan
uang dengan jalan melepaskan hak milik dari yang satu kepada yang lain atas
dasar saling ridha. (Idris Ahmad, Fiqh al-Syafi’iyah)
f. Saling tukar harta, saling menerima, dapat
dikelola (tasharruf) dengan ijab dan qabul dengan cara yang sesuai dengan
syara. (Taqiyuddin, Kifayat al-Akhyar, hal. 329)
g. Penukaran benda dengan benda lain dengan jalan
saling merelakan dan memindahkan hak milik dengan ada penggantinya dengan cara
yang dibolehkan. (Fiqh al-Sunnah, hal. 126)
Dari beberapa definisi di atas dapat dipahami bahwa
jual beli ialah suatu perjanjian tukar menukar benda atau barang yang mempunyai
nilai secara ridha di antara kedua belah pihak, yang satu menerima benda-benda
dan pihak lain menerimanya sesuai dengan perjanjian atau ketentuan yang telah
dibenarkan syara’ dan disepakati.
2. KONTRAK
JUALBELI SALAM (BAI’ AL-SALAM)
Definisi
Perkataan
salam atau salaf dalam konteks akad jualbeli memberi pengertian "Jualbeli
sesuatu secara bayaran tunai dengan penangguhan penyerahan barang" atau
"Menjual sesuatu secara spesifikasinya sahaja dan ia akan diserahkan
kemudian dan harganya dibayar secara tunai[39]”.
Ini maksud Bai’ Salam di kalangan ulama Hanafi. Manakala ulama Shafi’I
dan Hambali mentakrifkan Bai’ Salam sebagai “Akad jualbeli sesuatu
secara spesifikasi dan akan diserahkan kemudian dengan pembayaran tunai yang
diterima dalam majlis akad[40]”,
dan Ulama Maliki mentakrifkannya sebagai “Menjual sesuatu di mana pembayarannya
tunai sedangkan barang diserahkan kemudian[41]”.
Asas kepada keharusan jualbeli salam
ialah hadith Rasulullah s.a.w yang bermaksud, ”Sesiapa yang membeli sesuatu
secara salam maka hendaklah mengetahui sukatan, timbangan barang dan kadar masa
tangguhan penyerahannya[42],”.
Ibn Abbas ada berkata apabila ayat al-Dain diturunkan, “Aku bersaksi
bahawa jualbeli salam yang dijamin penyerahan pada masa akan dating adalah
diharuskan oleh Allah yang dinyatakannya dalam Qur’an dan diizinkannya[43].
Fuqaha secara Ijma
mengharuskan jualbeli salam, dan ia merupakan satu jualbeli yang terkecuali
daripada kaedah jualbeli biasa kerana barangnya tidak ada dalam majlis akad
tetapi ia diharuskan kerana maslahah dan untuk kemudahan manusia dalam
urusannya[44].
Rukun-rukun jualbeli salam
Rukun-rukun
jualbeli salam sama sahaja dengan rukun-rukun jualbeli biasa iaitu
tawaran dan penerimaan mengikut Mazhab Hanafi, manakala jumhur fuqaha
berpendapat ia meliputi dua pihak yang berakad juabeli alam (musallam
dan musallam alaih), barang yang diakadkan (ma’qud alaih),
tawaran dan penerimaan (sighah).
Fuqaha ada membincangkan tentang
perkataan-perkataan yang harus dipakai dalam akad jualbeli salam,
mengikut fuqaha Hanafi, Maliki dan Hambali ada tiga perkataan yang boleh
dipakai untuk akad jualbeli salam iaitu perkataan salam (jual
salam), salaf (jual salaf) dan bai’ (jualbeli)[45].
Contohnya A berkata kepada B, “Saya jual salam atau salaf
atau jual kepada anda kereta yang dikehendaki dengan harga RM50,000,”. Fuqaha
Shafi’I menerima perkataan salam dan salaf sahaja untuk akad
jualbeli salam[46].
Tentang dua pihak yang berakad mereka mestilah memenuhi syarat-syarat kelayakan
sebagaimana syarat-syarat kelayakan yang didapati dalam akad jualbeli biasa
seperti berakal, baligh dan waras.
SYARAT-SYARAT JUAL SALAM
Syarat-syarat
jualbeli salam yang dibincangkan di sini ialah syarat-syarat yang
bmelibatkan barang dan harga.
Syarat-Syarat
Pada Barang
Syarat-syarat
yang perlu ada pada barang yang dijual salam ialah:
- Pembayaran harga mestilah tunai yang diserahkan dalam majlis akad sebelum dua pihak yang berakad berpisah daripada majlis akad.
- Barang yang dijualbeli salam itu hendaklah barang yang ada di pasaran ketika akad dibuat.
- Barang yang dijual itu mesti diserahkan pada masa akan dating, (mu’ajjal).
- Barang yang dijual itu mesti diterangkan secara tepat.
- Barang itu mesti diserahkan pada satu tempat yang dipersetujui.
Syarat-Syarat
yang Perlu Ada Pada Harga
I.
Harga yang menjadi bayaran itu mesti
dijelaskan sama ada ia dibayar dengan mata wang atau dalam bentuk barangan.
II.
Harga yang dipersetujui itu mestilah
diketahui kadarnya, terutama yang melibatkan pembayaran dengan barang.
III.
Harga barang itu mestilah dibayar dan
diterima dalam majlis akad sebelum dua pihak yang berakad meninggalkan majlis
akad.
Barang-Barang
Yang Diterima Untuk Jualbeli Salam
Fuqaha
Hanafi mengharuskan sebarang barang untuk dijual salam kecuali jenis-jenis
barang yang tidak boleh dipastikan dan tidak boleh ditentukan spesifikasinya
dan kadarnya dengan timbangan, sukatan, ukuran serta bilangan. Demikian juga
tidak boleh jual salam binatang, batu permata dan tanah. Manakala Imam Maliki
dan Shafi’I berpendapat harus jual salam binatang dan jenis-jenis makanan,
demikian juga Shafi’I mengharuskan jual salam jenis barang yang boleh dibilang
tetapi ia perlu ditimbang.
Secara umumnya fuqaha sepakat
pendapat tentang harus jual salam terhadap barang-barang seperti bijirin, dan
barang-barang lain yang boleh ditentukan secara timbangan, ukuran dan bilangan[47].
Penerimaan ini berasaskan hadith Rasulullah s.a.w, “Sesiapa yang berjualbeli
salam maka hendaklah diketahui sukatan, timbangan dan kadar masa tangguhan
penyerahannya[48].
Kesan
Hukum Jualbeli Salam
Dengan
berlakunya akad jualbeli salam maka ia melahirkan beberapa kesan undang-undang terhadap
dua pihak yang berakad. Bagi beberapa kesan undang-undang terhadap dua pihak
yang berakad. Bagi pembeli salam baginya sabit hak milik barang yang dibeli
secara salam yang akan diterima kemudian dengan sebab sabitnya hak harga barang
yang diserahkan kepada penjual salam. Harus sabitnya hokum pemilikan ini kerana
keperluan manusia. Oleh itu prinsip rukhsah digunakan untuk akad ini,
dengan syarat ia perlu memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan di atas.
Bagi pembeli salam pula apabila
didapati barang yang dibeli secara salam ada kecacatan setelah penerimaan
dibuat, maka baginya ada dua pilihan samada menerimanya sebagaimana sedia ada
atau memulangkan barang yang cacat. Jadi di sini Khiya Aib digunakan,
bukan Khiyar syarat atau Khiyar ru’yah kerana kedua-duanya tidak
diiktiraf dalam jualbeli salam[49].
3. KONTRAK
JUALBELI ISTISNA’ (BAI’ AL-ISTISNA)
Definisi
Jualbeli Istisna’
mengikut takrif yang diberikan oleh fuqaha ialah akad jualbeli terhadap sesuatu
barang yang ditempah supaya pengusaha menyiapkannya[50].
Maksudnya di sini jualbeli suatu barang yang akan disiapkan oleh pengusaha pada
masa akan datang di mana barang yang diakadkan belum ada. Kita dapati pengusaha
di sini mempunyai dua tanggungan iaitu kerja menyiapkan dan penyerahan barang
yang siap. Contohnya tempahan membuat almari, kasut, bangunan dan sebagainya.
Jualbeli Istisna’ ini mesti
memenuhi rukun-rukun dan syarat-syaratnya seperti yang terdapat dala akad
jualbeli salam, kerana ia ada persamaannya dengan jualbeli salam dari sudut
barang yang diakadkan belum ada dan barang yang diakad akan diserahkan pada
masa akan datang.
Hokum keharusan jualbeli Istisna’
ini ialah berdasarkan prinsip istihsan, kerana keperluan ia dan telah
menjadi uruf amalan dalam masyarakat. Ulama Maliki, Shafi’I dan Hambali
dapat menerima akad istisna’ ini jika ia memenuhi syarat-syarat jualbeli
salam antaranya harga barang mestilah diserahkan dalam majlis akad
keseluruhannya[51].
Syarat-Syarat
Jualbeli istisna’
Syarat-syarat
jualbeli Istisna’ seperti dibawah ini:
- Barang yang dijualbeli itu hendaklah diterangkan jenis dan spesifikasinya supaya maklumat tentang barang itu jelas diketahui oleh dua pihak yang berakad.
- Hendaklah barang yang dijuabeli secara akad Istisna’ ini ialah barang yang biasa dijual.
- Masa penyerahan barang tidak perlu dihadkan. Kalau dihadkan ia akan menjadi jualbeli salam mengikut Abu Hanifah[52].
- Penyerahan harga tidak disyaratkan mesti berlaku dalam majlis akad[53].
Kesan
Hukum Jualbeli Istisna’
Apabila
akad jualbeli Istisna’ berlaku antara penjual/pengusaha dan
pembeli/penempah maka ia melahirkan kesan undang-undang terhadap dua pihak yang
berakad.
Bagi pihak pembeli/penempah apabila
penjual/pengusaha menyerahkan barang yang memenuhi syaratnya maka hak miliknya
menjadi sabit tetapi tidak mengikat sehinggalah dia membuat ketetapan samada
menerima atau menolaknya kerana baginya masih ada hak Khiyar Ru’yah.
Adapun bagi pihak penjual/pengusaha hak milik harga baginya sabit dan mengikat
apabila pembeli/penempah melihat dan menerima barang itu tanpa menggunakannya
hak Khiyarnya[54].
4. KONTRAK
SYARIKAT (‘AQD AL-SYARIKAH)
Definisi
Perkataan
syarikat mengikut penggunaan umum dalam Bahasa Arab bermaksud campuran[55]iaitu
campuran harta antara satu denganlain yang tidak dapt dibezakan. Kemudian ia
digunakan oleh fuqaha dengan memberikan pengertian khusus. Fuqaha Shafi’I
mentakrifkan syarikat sebagai mensabitkan hak sesuatu untuk dua orang atau
lebih secara bersama. Manakala fuqaha Hanafi mentakrifkan syarikat sebagai
suatu akad antara dua pihak yang bersyarikat dalam pemberian modal dan
mendapatkan keuntungan. Mazhab Hambali pula mentakrifkannya sebagai suatu
persetujuan bersama untuk mendapatkan hak dan pengurusan. Manakala Mazhab
Maliki mentakrifkannya sebagai persetujuan antara dua pihak atau lebih untuk
usaha sama untuk mencapai keuntungan.
Jenis-Jenis
Syarikat
I. Syarikat Al-Ibahah
Syarikat Al-Ibahah ialah pemilikan bersama orang awam
terhadap sesuatu yang diharuskan oleh syara’. Ia bukanlah sesuatu yang ada
pemilik pada asalnya, seperti pemilikan bersama sumber air. Pemilikan bersama
ini berlaku bersama orang awam atau diberikan oleh pihak berkuasa. Dengan
pemilikan ini pihak pemilik dapat memanfaatkan apa yang dimiliknya dengancara
menggunakannya. Keharusan milik bersama ini adalah daripada kebenaran syara’
yang dapat difahamidaripada sabda Rasulullah s.a.w maksudnya, “Manusia
bersyarikat pada 3 perkara; air, padang ragut, dan garam[56]”.
II.
Syarikat al-Milk
Syarikat
al-milk ialah pemilihan bersama dua atau lebih terhadap harta yang didapatinya
melalui pusaka, wasiat, pemberian, belian dan sebagainya[57].
III.
Syarikat al-‘Aqd
Syarikat
al-‘Aqd terdapat perbezaan definisi yang diberikan oelh fuqaha daripada
berbagai mazhab. Fuqaha Hanafi mentakrifkan syarikat al-‘Aqd ini sebagai
satu kontrak yang berlaku antara ahli-ahli syarikat pada modal dan keuntungan.
Fuqaha Maliki pula mentakrifkannya sebagai suatu akad di mana setiap ahli
syarikat membenar ahli syarikat yang lain untuk mengurus harta milik bersama, serta
mengekalkan hak pengurusan itu ke atas mereka berdua. Fuqaha Shafi’I memberikan
takrif syarikat al-‘Aqd ini sebagai suatu kontrak untuk mensabitkan hak
secara bersama terhadap sesuatu untuk dua pihak atau lebih. Manakala Fuqaha
Hambali mentakrifkannya sebagai akad antara dua orang atau lebih untuk
menguruskan harta syarikat secara bersama. Takrif yang agak menyeluruh dan
lengkap ialah takrif yang diberikan oleh Ali Khafif, iaitu syarikat al-‘Aqd
ialah kontrak yang dilakukan oleh dua orang atau lebih secara usahasama dalam
modal dan keuntungan, atau usahasama untuk mendapat keuntungan, tanpa
melibatkan modal atau usahasama dalam modal kerja atau usahasama dalam
pembelian dan penjualan barang tanpa melibatkan modal didalam urus niaganya.
[4] Jasas, Ahkam al-Qur’an, Tab’Matba’at al-Bahiyyah, Misr, 1347H, jil.
2,hlm. 294,295
[5] Alusi, Tafsir Ruh al-Ma’ani, jil.6, hlm.48
[6] Abu Zahrah, al-Milkiyyah, hlm.20
[7] Zarkashi, al-Ma’thur,jil.2, hlm.397
[8] Sharbini, Mughni al-Muhtaj, jil.2, hlm.5-7
[9] ‘Ali Khafif, Ahkam al-Mu’amalat al-Shar’iyyah, hlm.248
[10] Muhd Yusuf Musa, al-Fiqh al-Islami, hlm.222-223
[14] Ibid
[15] Ibid
[37] Prof. Madya Dr. Abdul
Halim Muhammad (2010). Undang-undang Muamalat & Aplikasinya Kepda
Produk-Produk Perbankan Islam. Kuala Sungai Baru: Pustaka Munsyi Kuim
(0000527)
[54] Kasani, Bada’I’, jil. 5, hlm.3; Sarakhsi, al-Mabsut, jil. 12, hlm.
139
Comments
Post a Comment